Становление и развитие психологии чтения от Античности до наших дней | |
Косенкова Олеся Викторовна 1 | |
1.1Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена | |
Дата поступления 2024.03.28 | Аннотация. Психологии чтения рассматривается в контексте своего становления и развития, что позволяет наглядно представить достижения в данной сфере, а также сформулировать перспективы дальнейших исследований. В статье раскрыты предпосылки появления и процесс формирования психологии чтения, а также ее современное состояние. До XIX века психология чтения как самостоятельное направление еще не существовала; чтение, письменность считались привилегированными видами деятельности; книги выступали источником сохранения знаний и развития определенных наук. Формирование психологии чтения как самостоятельного направления в психологии начинает активно развиваться в смежных науках на Западе в конце XIX, а в России – в начале XX века. Возникновение данного направления соотносится с появлением самой психологии как самостоятельной науки. Изначально психология чтения являлась клинической областью знания – библиотерапией. Как самостоятельный термин «психология чтения» начинает использоваться только в 70-х годах XX века. Современные представления о психологии чтения в первую очередь связаны с началом формирования информационного общества, появлением «клипового мышления», падением уровня общей образованности и грамотности, снижением интереса к чтению. В настоящее время психология чтения стала отдельным направлением психологии и продолжает активно развиваться в условиях современного общества, переживая период осмысления своего предмета, методов, целей, тем самым способствуя развитию науки. Существующие на сегодняшний день подходы всё активнее применяются в практике. |
Ключевые слова роль книги в обществе; чтение как вид деятельности; психология чтения; жизнедеятельность в современном мире; история исследований значения чтения | |
Библиография 1. Оганесян Н. Т. Библиотерапия: Самоактуализация психических состояний через поэзию. − М. : Ось-89, 2002. – 272 с. 2. Дрешер Ю. Н. Библиотерапия. − М. : ФАИР, 2007. – 560 с. 3. Ибн Сина Абу Али. Канон врачебной науки: Избр. разделы : в 3 ч. / сост. : У. И. Каримов, Э. У. Хуршут. – Ч. 1. – М. ; Ташкент : Фан, 1994. – 398 с. 4. Домбровская И. С. Введение в психологию чтения. – Гродно : ЮрСаПринт, 2017. – 92 с. 5. Бодалев А. А. Психология личности. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1988. – 188 с. 6. Санинский В. И. Возможности библиотерапии в диагностической и коррекционной работе // Педагогика: традиции и инновации : материалы V Междунар. науч. конф. – Челябинск : Два комсомольца, 2014. – С. 87–92. – URL: https://moluch.ru/conf/ ped/archive/104/5821/ (дата обращения: 31.01.2024). 7. Суховцева О. А. Библиотерапия, или «исцеление» книгой // Юношеские библиотеки России. – 2006. – № 1 (36). – С. 75–80. 8. Балашова Е. В. Психология чтения: проблемы и аспекты рассмотрения // Вестник Алтайского государственного технического университета им. И. И. Ползунова. – 2006. – № 1. – С. 69–71. 9. Рубакин Н. А. Психология читателя и книги: Краткое введение в библиологическую психологию. − М. : Книга, 1977. – 264 с. 10. Мелентьева Ю. П. Общая теория чтения. − М. : Наука, 2015. – 230 с. 11. Kennedy A. The Psychology of Reading. – London ; New York : Methuen, 1984. – 160 p. 12. Аскарова В. Я. и др. Чтение : энциклопедический словарь / под ред. Ю. П. Мелентьевой. – М. : Наука, 2021. – С. 197–199. 13. Мосунова Л. А. Исторические и теоретические предпосылки психологии чтения // Вестник ВятГГУ. – 2013. – № 4 (1). – С. 142–145. 14. Мосунова Л. А. Психология чтения художественной литературы. – М. : МГУП имени Ивана Федорова, 2012. – 169 с. 15. Boxall P. 1001 Books You Must Read Before You Die. – New York : Murdoch Books, 2008. – 960 p. 16. Berthoud E., Elderkin S. The Novel Cure: An A to Z of Literary Remedies Hardcover. – Edinburg : Canongate Books ; Main edition, 2017. – 464 p. 17. Курашинова А. Х., Урусова Л. Х. Книги как источник интеллектуального и духовно-нравственного развития личности // Образование и право. – 2022. – № 3. – С. 326–330. – DOI 10.24412/2076-1503-2022-3-326-330. 18. Себелева А. В. Психология и социология чтения. – Нижневартовск : Нижневарт. гуманит. ун-т, 2012. – 139 с. 19. Фостер Т. Искусство чтения: Как понимать книги. − М. : МИФ, 2015. – 292 с. 20. Эрфорд Бэдли Т. 45 основных техник для психологического консультирования. – М. : Диалектика-Вильямс, 2022. – 640 с. 21. Попова М. А. Книготерапия и библиотерапия как методы работы с детьми и подростками. – М. : Де-Либри, 2022. – 90 с. 22. Мелентьева Ю. П. Глоссарий по проблеме чтения (Часть 1. Автоматизированное чтение – Наука о чтении) // Культура: теория и практика. – 2020. – № 2 (35). – С. 10. 23. Мелентьева Ю. П. Глоссарий по проблеме чтения (Часть 2. Автоматизированное чтение – Наука о чтении) // Культура: теория и практика. – 2020. – № 3 (36). – С. 10. 24. Мелентьева Ю. П. Глоссарий по проблеме чтения (Часть 3. Автоматизированное чтение – Наука о чтении) // Культура: теория и практика. – 2020. – № 4 (37). – С. 10. 25. Дрешер Ю. Н., Латыпова О. П. Теоретические основы библиотерапии // Библиотеки и информационные ресурсы в современном мире науки, культуры, образования и бизнеса – Крым 2006 : материалы ХIII Междунар. конф. : в 2 т. – М. : ГПНТБ России, 2006. – Т. 1. – С. 385–390. 26. Snowling M. J., Hulme C., Nation K. The science of reading: handbook. – Jersey : Wiley-Blackwell, 2022. – 608 p. 27. Carney J., Robertson C. Five studies evaluating the impact on mental health and mood of recalling, reading, and discussing fiction // PLoS ONE. – 2022. – №17 (4). – P. e0266323. – DOI: 10.1371/journal.pone. 0266323. 28. Егоров Т. Г. Психология овладения навыком чтения. − М. : Советские учебники, 2023. – 264 с. 29. Habibian M., Roslan S., Idri K., Othman J. The Role of Psychological Factors in the Process of Reading // Journal of Education and Practice. – 2015. – Vol. 6, № 29. – P. 114–123. 30. Шваненфлюгель П. Дж., Кнапп Н. Психология чтения. Теория и применение. – СПб. : Гуманитарный центр, 2022. – 388 с. 31. Поваринин С. И. Искусство спора. Как читать книги. – М. : АСТ, 2023. – 288 с. 32. Бродский И. Как читать книгу = How to Read a Book : избранные эссе / пер. с англ. Е. Касткиной, А. Сумеркина. – СПб. : Лениздат : Книжная лаборатория, 2022. – 256 с. | |
Сведения о финансировании и благодарности |
Formation and development of reading psychology from Antique to the present | |
Kosenkova Olesya Victorovna 1 | |
1.1Herzen State Pedagogical University of Russia | |
Received 2024.03.28 | Abstract. This article examines the psychology of reading in historical context of its formation and development. This allows to clearly see the achievements in line with this direction, as well as formulate prospects for further research. The article reveals the prerequisites for emergence and process of the reading psychology formation, as well as its current state. In the periods of Antiquity, the Middle Ages, and Modern Times, the psychology of reading as an independent field did not yet exist; reading and writing exist as privileged activities; books act as sources of knowledge preservation and the development of certain sciences. The reading psychology formation as an independent direction in psychology and related sciences began to develop actively in the West at the end of the XIX century, and in Russia at the beginning of the XX century. The emergence of the reading psychology is connected with the emergence of psychology itself as an independent science. For a long time, the reading psychology has developed as a clinical field of knowledge – bibliotherapy. As an independent term, "psychology of reading" began to be used in the 70s of the XX century. Modern ideas about the psychology of reading are primarily associated with the beginning of the information society formation, the emergence of clip thinking, a decline in general education and literacy, and a decrease in interest in reading. Currently, the psychology of reading has become a separate field of psychology and continues to develop actively in modern society, going through a period of comprehension of its subject, methods, goals in connection with the active development of science. The existing approaches to date are actively beginning to be applied in practice. |
Keywords the role of books in society; reading as an activity; psychology of reading; vital activity in the modern world; history of research on the reading meaning | |
References 1. Oganesyan N.T. Bibliotherapy: Self-actualization of mental states through poetry. Moscow, Os'-89 publ., 2002. 272 p. (In Russian). 2. Dresher Yu.N. Bibliotherapy. Moscow, FAIR publ., 2007. 560 p. (In Russian). 3. Ibn-Sina Abu Ali. Canon of medical science: selected sections, Part 1. Moscow, Tashkent, Fan publ., 1994. 398 p. (in Russian). 4. Dombrovskaya I.S. Introduction to the psychology of reading. Grodno, YurSaPrint publ., 2017. 92 p. (In Russian). 5. Bodalev A.A. Personality Psychology. Moscow, Moscow University publ., 1988. 188 p. (In Russian). 6. Saninskii V.I. Possibilities of bibliotherapy in diagnostic and correctional work. Pedagogika: traditsii i innovatsii, materials of the V International scientific conference. Chelyabinsk, Dva komsomol'tsa publ., 2014, pp. 87–92, available at: https://moluch.ru/ conf/ped/archive/104/5821 (date of access: January 31, 2024). (In Russian). 7. Sukhovtseva O.A. Bibliotherapy, or “healing” with a book. Yunosheskie biblioteki Rossii = Youth libraries of Russia, 2006, no. 1 (36), pp. 75–80 (In Russian). 8. Balashova E.V. Psychology of reading: problems and aspects of consideration. Vestnik Altaiskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta im. Polzunova, 2006, no. 1, pp. 69–71. (In Russian). 9. Rubakin N.A. Psychology of the Reader and the Book: a Brief Introduction to Bibliological Psychology. Moscow, Kniga publ., 1977. 264 p. (In Russian). 10. Melenteva Yu.P. General Theory of Reading. Moscow, Nauka publ, 2015. 230 p. (In Russian). 11. Kennedy A. The Psychology of Reading. London, New York, Methuen, 1984. 160 p. 12. Askarova V.Ya. et al. Reading, encyclopedic dictionary. Moscow, Nauka publ., 2021, pp. 197–199. (In Russian). 13. Mosunova L.A. Historical and theoretical background of the psychology of reading. Vestnik VyatGGU = Herald of Vyatka State Univercity, 2013, no. 4 (1), pp. 142–145. (In Russian). 14. Mosunova L.A. Psychology of Reading Fiction, textbook. Moscow, MGUP imeni Ivana Fedorova publ., 2012. 169 p. (In Russian). 15. Boxall P. 1001 Books You Must Read Before You Die. New York, Murdoch Books, 2008. 960 p. 16. Berthoud E., Elderkin S. The Novel Cure: An A to Z of Literary Remedies Hardcover. Edinburg, Canongate Books, Main edition, 2017. 464 p. 17. Kurashinova A.Kh., Urusova L.Kh. Books as a source of intellectual, spiritual and moral development of the individual. Obrazovanie i pravo, 2022, no. 3, pp. 326–330. DOI: 10.24412/2076-1503-2022-3-326-330. (In Russian). 18. Sebeleva A.V. Psychology and Sociology of Reading. Nizhnevartovsk, Nizhnevartovskii gumanitarnyi universitet publ., 2012. 139 p. (In Russian). 19. Foster T. The Art of Reading: How to Understand Books. Moscow, MIF publ, 2015. 292 p. (In Russian). 20. Erford Bedli T. 45 Basic Techniques for Psychological Counseling. Moscow, Dialektika-Vil'yams publ., 2022. 640 p. (In Russian). 21. Popova M.A. Book Therapy and Bibliotherapy as Methods of Working with Children and Adolescents. Moscow, De-Libri publ., 2022. 90 p. (In Russian). 22. Melenteva Yu.P. Glossary on reading problems. Part 1. Automated Reading – the science of reading. Kul'tura: teoriya i praktika, 2020, no. 2 (35), p. 10. (In Russian). 23. Melenteva Yu.P. Glossary on reading problems. Part 2. Automated Reading – the science of reading. Kul'tura: teoriya i praktika, 2020, no. 3 (36), p. 10. (In Russian). 24. Melenteva Yu.P. Glossary on reading problems. Part 3. Automated Reading –the science of reading. Kul'tura: teoriya i praktika, 2020, no. 4 (37), p. 10. (In Russian). 25. Dresher Yu.N., Latypova O.P. Theoretical Foundations of Bibliotherapy, in: Libraries and information sources in the modern world of science, educational and business culture, materials of the XIII International conference. (in Russian). 26. Snowling M.J., Hulme C., Nation K. The science of reading, handbook. Jersey, Wiley-Blackwell publ., 2022. 608 p. 27. Carney J., Robertson C. Five studies evaluating the impact on mental health and mood of recalling, reading, and discussing fiction. PLoS ONE, 2022, no. 17 (4), p. e0266323. DOI: 10.1371/journal.pone. 0266323. 28. Egorov T.G. Psychology of reading acquisition. Moscow, Sovetskie uchebniki publ., 2023. 264 p. (In Russian). 29. Habibian M., Roslan S., Idri K., Othman J. The Role of Psychological Factors in the Process of Reading. Journal of Education and Practice, 2015, Vol. 6, no. 29, pp. 114–123. 30. Shvanenflyugel P.Dzh., Knapp N. The Psychology of Reading. Theory and Applications. St. Petersburg, Gumanitarnyi tsentr publ., 2022. 388 p. (In Russian). 31. Povarinin S.I. The Art of Argument. How to Read Books. Moscow, AST publ., 2023. 288 p. (in Russian). 32. Brodskii I. How to Read a Book. Saint–Petersburg, Lenizdat publ., Knizhnaya laboratoriya publ., 2022. 256 p. (In Russian). | |
Acknowledgements |
Сведения об авторах Косенкова Олеся Викторовна 1.1 |
About the authors Kosenkova Olesya Victorovna 1.1 |