Скачать PDF
К вопросу изучения личностного потенциала и профессионально важных качеств специалистов глобальных рынков высоких технологий
Мерзлякова Дина Рафаиловна 1
1.1Удмуртский государственный университет (Ижевск);
Дата поступления
2024.06.01
Аннотация. Необходимость подготовки специалистов рынка высоких технологий связана с цифровизацией современного общества. Соответственно, чтобы быть лидером технологического процесса в России, необходимо создавать собственные инфраструктурные системы, которые будут отвечать вызовам нового мира. В условиях цифровизации современного общества возникает необходимость в специалистах сферы высоких технологий, способных создавать новые инфраструктурные системы и реагировать на изменения рынка. Также возникает необходимость в предпринимателях и специалистах, готовых реагировать на изменения рынка высоких технологий. В статье обозначены перспективы развития современных технологий в контексте нового технологического уклада. Целью исследования стало теоретическое изучение личностного потенциала и профессионально важных качеств специалистов глобальных рынков высоких технологий. На основании изучения научной литературы по психологии на примере сферы Аэронет прописаны профессионально важные качества специалистов, работающих в области рынков Национальной технологической инициативы. В результате анализа нами были выбраны концепции личностного потенциала Д. А. Леонтьева и профессионально важных качеств Ю. П. Поваренкова для описания специфики профессиональной деятельности специалистов рынка высоких технологий на примере сферы Аэронет. Выявлено, что структура личностного потенциала соотносится с тремя ключевыми вызовами, с которыми связана специфика работы специалистов сферы высоких технологий: неопределенностью, достижением цели и угрозой или давлением. Прописаны профессионально важные качества специалистов сферы Аэронет. Результаты исследования могут использоваться в практике профориентационной работы со школьниками, интересующимися технологиями Национальной технологической инициативы, и их родителями. Также они могут быть полезны для разработки программ профессионального психологического отбора и подготовки специалистов рынка высоких технологий.
Ключевые слова
структура личности; профессионально важные качества; глобальные рынки высоких технологий; личностный потенциал

Библиография
1. Мерзлякова Д. Р. Особенности психологического здоровья педагогов с разным уровнем профессионального мастерства в условиях цифровой трансформации образовательного процесса // Психолого-педагогические исследования. – 2022. – Т. 14, № 2. – С. 48–63. 2. Котовский В. В., Краснощеченко И. П. Представления студенческой молодежи о профессиональном успехе // Вестник ЧГПУ. – 2014. – Т. 14, № 6. – С. 58–68. 3. Киенко Е. В., Морозова И. С. Специфика самореализации личности в профессиональной деятельности // Вестник КемГУ. – 2010. – Т. 14, № 3. – С. 69–78. 4. Леонтьев Д. А. Личностный потенциал: оптика психологии // Образовательная политика. – 2023. – № 2 (94). – С. 20–31. 5. Кальбина К. С. Личностный потенциал как фактор профессиональной успешности // Universum: психология и образование. – 2022. – № 2 (92). – С. 21–23. 6. Богомаз С. А., Мацута В. В. Оценка личностного потенциала и выявление основных типов ориентации на профессиональную деятельность у современной вузовской молодежи // Психология обучения. – 2010. – № 12. – С. 77–88. 7. Shutenko E. N., Shutenko A. I., Vorotyntseva D. A. The specifics of building a psychological space for the use of information technologies as tools for activating the personal potential of university students // Psychologist. – 2022. – № 5. – P. 82–96. 8. Ежов П. Ю. Организация личностно-развивающей образовательной среды занятия как фактор развития личностного потенциала будущего учителя // Калининградский вестник образования. – 2023. – № 2 (18). – С. 3–11. 9. Колобова С. В. Факторы, способствующие развитию личностного потенциала у лиц пожилого возраста: сравнительный анализ // Психология человека и общества. – 2022. – № 9 (50). – С. 23–32. 10. Masni H. The Role of Democratic Parenting on the Development of Self Potential and Student Creativity // Scientific Journal of Dikdaya. – 2017. – Vol. 6, № 1. – Р. 41–51. 11. Nashori F. N. Human Potentials. – Jakarta : Student Library, 2003. – 336 p. 12. Nurhasanah N., Endang B., Lestari S. Analysis of Guidance and Counseling Services About Self-Potentials in Class XI Students of SMA Negeri 6 Pontianak // Journal of Equatorial Education and Learning. – 2016. – № 6 (12). – P. 15–24. 13. Tasmara T. Towards a kaffah Muslim: explore self-potential. – New York : Human Echo, 2000. – 336 p. 14. Aizman R. I., Galai I. A., Lebedev A. V. The dynamics of personal potential of students learning at the pedagogical university in the metropolis and the regional center // MOJ Anatomy & Physiology. – 2019. – Vol. 6, № 6. – P. 190–194. 15. Kairbekova B. D., Rudevskiy A. O., Botambaeva M. B., Bogaeva M. An ontological approach to the disclosure of a person's personal potential // Вестник Инновационного Евразийского университета. – 2023. – № 4 (92). – P. 25–32. 16. Солотарев С., Мишакова Г. А. Возможности развития личностного потенциала будущих специалистов методом мотивационного психоанализа // Научный альманах ассоциации France-Kazakhstan. – 2022. – № 1. – С. 5–18. 17. Solobutina M. Personal Development of Future Psychologists: Role of Reflection in Structure of Ego Identity // IFTE-2021: proceedings. – Kazan, 2022. – P. 1611–1624. – DOI: 10.3897/ap.5.e1611. 18. Betilmerzaeva M., Musaeva M., Sugaipova E. Personal Potential Development In Post-Social Conditions // Knowledge, Man and Civilization- ISCKMC 2022 : European Proceedings of Social and Behavioural Sciences / ed. by D. K. Bataev et al. – European Publisher, 2022. – Vol. 129. – P. 228–234. – DOI: 10.15405/epsbs.2022.12.29. 19. Шадриков В. Д. Проблемы системогенеза профессиональной деятельности. – М. : Наука, 1982. – 185 с. 20. Климов Е. А. Образ мира в разнотипных профессиях. – М. : Изд-во МГУ, 1995. – 238 с. 21. Поваренков Ю. П. Системогенетический подход к анализу карьерного целеобразования профессионала // Ярославский педагогический вестник. – 2021. – № 3 (120). – С. 118–126. 22. Толочек В. А. Компетентностный подход и ПВК-подход: возможности и ограничения // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. – 2019. – Т. 9, № 2. – С. 123–137. 23. Столяренко A. M. Психология и педагогика : учеб. пособие для вузов. – М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2001. – 423 с. 24. Филатова О. Н., Крупа В. В., Быстрова Н. В. Сквозное профессиональное образование в стратегии развития цифровых технологий // Проблемы современного педагогического образования. – 2018. – № 61-2. – С. 200–202. 25. Williams K. W. A summary of unmanned aerial aircraft accidentincident data: Human factors implications. Technical report. – New York : Praeger, 2004. – 352 р. 26. Небылицын В. Д. Психофизиологические исследования индивидуальных различий. – М. : Наука, 1976. – 336 с.

Сведения о финансировании и благодарности
On the issue of studying personal potential and professionally important qualities of specialists in global high technology markets
Merzlyakova Dina Rafailovna 1
1.1Udmurt State University(Izhevsk);
Received
2024.06.01
Abstract. The need to train high-tech specialists is associated with the digitalization of modern society. Accordingly, in order to be a leader in the technological process in Russia, it is necessary to create our own new infrastructure systems that will meet the challenges of this new world. In the context of digitalization of modern society, there is a need for high-tech specialists capable of creating new infrastructure systems and responding to market changes. There is also a need for entrepreneurs and specialists who are ready to respond to changes in the market and technology. The article outlines the prospects for the development of modern technologies in the context of a new technological structure. The purpose of the study was a theoretical study of the personal potential and professionally important qualities of specialists in global high-tech markets. Based on a study of scientific psychological literature using the example of Aeronet sulfur, the PICs of specialists working in the areas of markets of the National Technology Initiative are prescribed. As a result of the analysis we chose the concept of personal potential by D.A. Leontyev and professionally important qualities of Yu.P. Povarenkov to describe the specifics of the professional activities of high-tech specialists, using the example of the Aeronet sphere. It was revealed that the structure of personal potential correlates with three key challenges that are associated with the specific work of high-tech specialists: uncertainty, goal achievement and the challenge of threat or pressure. The professionally important qualities of Aeronet specialists are spelled out. The results of the study can be used in the practice of career guidance with schoolchildren interested in technologies of the National Technology Initiative, and their parents. They can also be useful for developing programs for professional psychological selection and training of high-tech specialists.
Keywords
personality structure; personal characteristics; global high-tech markets; personal potential

References
1. Merzlyakova D.R. Features of the psychological health of teachers with different levels of professional skill in the conditions of digital transformation of the educational process. Psikhologo-pedagogicheskie issledovaniya = Psychological and pedagogical research, 2022, vol. 14, no. 2, pp. 48–63. (In Russian). 2. Kotovskii V.V., Krasnoshchechenko I.P. Students' ideas about professional success. Vestnik ChGPU = Bulletin of ChSPU, 2014, vol. 14, no. 6, pp. 58-68. (In Russian). 3. Kienko E.V., Morozova I.S. Specifics of personal self-realization in professional activity. Vestnik KemGU = Bulletin of KemSU, 2010, vol. 14, no. 3, pp. 69–78. (In Russian). 4. Leontyev D. A. Personal potential: optics of psychology. Obrazovatel'naya politika = Educational policy, 2023, no. 2 (94), pp. 20–31. (In Russian). 5. Kalbina K.S. Personal potential as a factor of professional success. Universum: psikhologiya i obrazovanie = Universum: psychology and education, 2022, no. 2 (92), pp. 21–23. (In Russian). 6. Bogomaz S.A., Matsuta V.V. Assessing personal potential and identifying the main types of orientation towards professional activity among modern university youth. Psikhologiya obushcheniya = Psychology of Education, 2010, no. 12, pp. 77–88. (In Russian). 7. Shutenko E.N., Shutenko A.I., Vorotyntseva D.A. The specifics of building a psychological space for the use of information technologies as tools for activating the personal potential of university students. Psychologist, 2022, no. 5, pp. 82–96. (In Russian). 8. Ezhov P.Yu. Organization of a personal developmental educational environment for classes as a factor in the development of the personal potential of a future teacher. Kaliningradskii vestnik obrazovaniya = Kaliningrad Bulletin of Education, 2023, no. 2 (18), pp. 3–11. (In Russian). 9. Kolobova S.V. Factors contributing to the development of personal potential in elderly people: comparative analysis. Psikhologiya cheloveka i obshchestva = Psychology of man and society, 2022, no. 9 (50), pp. 23–32. (In Russian). 10. Masni H. The Role of Democratic Parenting on the Development of Self Potential and Student Creativity. Scientific Journal of Dikdaya, 2017, vol. 6, no. 1, pp. 41–51. 11. Nashori F.N. Human Potentials. Jakarta, Student Library, 2003. 336 p. 12. Nurhasanah N., Endang B., Lestari S. Analysis of Guidance and Counseling Services About Self-Potentials in Class XI Students of SMA Negeri 6 Pontianak. Journal of Equatorial Education and Learning, 2016, no. 6 (12), pp. 12–24. 13. Tasmara T. Towards a kaffah Muslim: explore self-potential. New York, Human Echo publ., 2000. 336 p. 14. Aizman R.I., Galai I.A., Lebedev A.V. The dynamics of personal potential of students learning at the pedagogical university in the metropolis and the regional center. MOJ Anatomy & Physiology, 2019, vol. 6, no. 6, pp. 190–194. 15. Kairbekova B.D., Rudevskiy A.O., Botambaeva M.B., Bogaeva M. An ontological approach to the disclosure of a person's personal potential. Vestnik Innovatsionnogo Evraziyskogo universiteta = Bulleten of the Innovative University of Eurasia, 2023, no. 4 (92), pp. 25–32. 16. Solotarev S., Mishakova G. A. Possibilities for developing the personal potential of future specialists using the method of motivational psychoanalysis. Nauchnyi al'manakh assotsiatsii France-Kazakhstan = Scientific almanac of the France-Kazakhstan association, 2022, no. 1, pp. 5–18. (In Russian). 17. Solobutina M. Personal Development of Future Psychologists: Role of Reflection in the Structure of Ego Identity, in: IFTE-2021, proceedings. Kazan, 2022, pp. 1611–1624. DOI: 10.3897/ap.5.e1611. 18. Betilmerzaeva M., Musaeva M., Sugaipova E. Personal Potential Development In Post-Social Conditions, in: Bataev D.K. et al. (eds.) Knowledge, Man and Civilization-ISCKMC 2022, european proceedings of social and behavioral sciences. European Publisher, 2022, vol 129, pp. 228–234. DOI: 10.15405/epsbs.2022.12.29. 19. Shadrikov V.D. Problems of systemogenesis of professional activity. Moscow, Nauka publ., 1982. 185 p. (In Russian). 20. Klimov E.A. The image of the world in different types of professions. Moscow, Moscow State University publ., 1995. 238 p. (In Russian). 21. Povarenkov Yu.P. Systemogenetic approach to the analysis of career goal formation of a professional. Yaroslavskii pedagogicheskii vestnik = Yaroslavl Pedagogical Bulletin, 2021, no. 3 (120), pp. 118–126. (In Russian). 22. Tolochek V.A. Competence-based approach and PVK approach: opportunities and limitations. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Psikhologiya = Bulletin of St. Petersburg University. Psychology, 2019, vol. 9, no. 2, pp. 123–137. (In Russian). 23. Stolyarenko A.M. Psychology and pedagogy: Proc. manual for universities. Moscow, UNITY-DANA publ., 2001. 423 p. (In Russian). 24. Filatova O.N., Krupa V.V., Bystrova N.V. End-to-end professional education in the strategy for the development of digital technologies. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya = Problems of modern pedagogical education, 2018, no. 61-2, pp. 200–202. (In Russian). 25. Williams K. W. A summary of unmanned aerial aircraft accidentincident data: Human factors implications. Technical report. New York, Praeger, 2004. 352 р. 26. Nebylitsin V.D. Psychophysiological studies of individual differences. Moscow, Nauka publ., 1976. 336 p. (In Russian).

Acknowledgements
Сведения об авторах
Мерзлякова Дина Рафаиловна
1.1. Заведующий кафедрой, Кафедра безопасности жизнедеятельности, Удмуртский государственный университет ,
Адрес для корреспонденции: 426034, Ижевск, ул. Университетская, 1
About the authors
Merzlyakova Dina Rafailovna
1.1. Head of the Department, Department Life Safety, Udmurt State University,
Postal address: 426034, Izhevsk, 1, Universitetskaya ul.
Поиск
Свежий выпуск
Авторам