Скачать PDF
Структурно-содержательные особенности суверенности психологического пространства юношей и девушек студенческого возраста
Закирова Гульнара Миняхановна 1
1.1Удмуртский государственный университет (Ижевск);
Дата поступления
2024.06.05
Аннотация. В статье изучается проблема структурно-содержательных особенностей психологического пространства юношей и девушек в цифровом обществе. Психологическое пространство личности раскрывается через понятия суверенности, личностных границ, активности. Приводятся данные эмпирического исследования, в котором выделены структурные компоненты психологического пространства личности в реальном и виртуальном мирах. Цель исследования: проанализировать структурно-содержательные особенности суверенности психологического пространства юношей и девушек студенческого возраста. Методологической основой исследования является субъектный подход С. Л. Рубинштейна, К. А. Абульхановой-Славской, концепция суверенности С. К. Нартовой-Бочавер, концептуальные идеи о психологических границах Т. С. Леви, идеи Е. П. Ильина о психофизиологических различиях мужчин и женщин. В исследовании приняли участие 404 студента в возрасте 17–23 лет (256 девушек и 148 юношей). Установлено, что структурно-содержательные особенности суверенности психологического пространства у девушек и юношей имеют свою специфику, а именно реальное психологическое пространство у юношей и девушек образовано вбирающей и нейтральной функциями границ личности. Виртуальное психологическое пространство у девушек более открыто и образовано личностными границами, пропускающими и вбирающими внешние воздействия. Функции личностных границ юношей в виртуальном пространстве характеризуются амбивалентностью: с одной стороны, тенденцией к внешнему взаимодействию, с другой – направленностью на защиту своего «Я». Данные теоретического и эмпирического исследования имеют большое прикладное значение для общей психологии и консультативной практики со студентами в понимании личностного «Я», выстраивании адекватных взаимоотношений с людьми, профилактике личностных деструкций как в реальном, так и виртуальном психологическом пространстве.
Ключевые слова
активность; субъектность; суверенность психологического пространства; границы личности; реальное пространство; виртуальное пространство; пол.

Библиография
1. Bélanger F., Crossler R. E. Privacy in the digital age: a review of information privacy research in information systems // MIS quarterly. – 2011. – Vol. 35, № 4. – Р. 1017–1041. – DOI: 10.2307/41409971. 2. Васюра С. А., Закирова Г. М. Психологическая суверенность личности как регулятор коммуникативной активности в отношении границ непосредственного и виртуального общения // Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. – 2022. – Т. 32, № 3. – С. 247–255. – DOI: 10.35634/2412-9550-2022-32-3-247-255. 3. Психология личности: Пребывание в изменении : монография / под ред. Н. В. Гришиной. – СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2019. – 576 с. 4. Burnes B., Cooke B. Kurt Lewin's Field Theory: A Review and Re-evaluation // International journal of management reviews. – 2013. – Vol. 15, № 4. – Р. 408–425. – DOI: 10.1111/j.1468-2370.2012.00348.х. 5. Тхостов А. Ш., Кумченко С. К. Возможности культурно-исторического подхода к гендерной проблематике // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. – 2024. – Т. 47, № 1. – С. 11–30. – DOI: 10.11621/LPJ-24-01. 6. Буравцова Н. В. Суверенность психологического пространства как фактор, способствующий развитию ценностно-смыслового пространства личности // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Психология. – 2008. – Т. 2, № 1. – С. 45–49. 7. Нартова-Бочавер С. К. Современное состояние психологии суверенности как учения о личностных границах // У истоков развития : сб. науч. ст. / ред. Л. Ф. Обухова, И. А. Корепанова. – М. : ГБОУ ВПО МГППУ, 2013. – С. 56–67. – DOI: 10.17759/sps.2017080308. 8. Леви Т. С. Методика диагностики психологической границы личности // Вопросы психологии. – 2013. – № 1. – С. 131–146. 9. Марцинковская Т. Д., Преображенская С. В. Информационная социализация студентов в транзитивном мире // Вопросы психологии. – 2020. – Т. 66, № 3. – С. 45–55. 10. Шаповаленко А. А. Виртуальное психологическое пространство как часть общего психологического пространства личности: обоснование понятия // Ученые записки РГСУ. – 2014. – № 4. – С. 33–39. 11. Клочко В. Е., Краснорядцева О. М. Суверенность как результат становления человека в совмещенной психологической системе // Вестник БГПУ. Психолого-педагогические науки. – 2001. – № 1. – С. 4–8. 12. Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. – СПб. : Питер, 2003. – 544 с. 13. Yeh Y. C. et al. Gender differences in relationships of actual and virtual social support to internet addiction mediated through depressive symptoms among college students in Taiwan // Cyberpsychology & behavior. – 2008. – Vol. 11, № 4. – P. 485–487. – DOI: 10.1089/cpb.2007.0134. 14. Клецина И. С. Гендерная проблематика в социальной психологии: направления исследований // Социальная психология и общество. – 2022. – Т. 13, № 4. – С. 5–12. – DOI: 10.17759/sps.2022130401.

Сведения о финансировании и благодарности
Structural and content features of sovereignty of psychological space of young men and girls of student age
Zakirova Gulnara Minyakhanovna 1
1.1Udmurt State University(Izhevsk);
Received
2024.06.05
Abstract. The article reveals the problem of structural and content features of the psychological space of young men and girls in the digital society. The psychological space of personality is revealed through the concepts of sovereignty, personal boundaries, and activity. The article presents the data of the empirical study, in which the structural components of the psychological space of personality in the real and virtual world are highlighted. The aim of the study: to analyse the structural and content features of the sovereignty of the psychological space of young men and girls of student age. The methodological basis of the study is the subject approach of S.L. Rubinstein, K.A. Abulkhanova-Slavskaya, the concept of sovereignty of S.K. Nartova-Bochaver, ideas about psychological boundaries of T.S. Levy, conceptual ideas of E.P. Ilyin about psychophysiological differences between men and women. The study involved 404 students aged 17-23 years (256 girls and 148 boys). It was found that structural and content features of psychological space in girls and boys have their own specificity, namely, real psychological space in boys and girls is formed by the absorbing and neutral function of personality boundaries. The virtual psychological space of girls is more open and is formed by personal boundaries that let in and take in external influences. The functions of personal boundaries of young men in virtual space are characterised by ambivalence: on the one hand, the tendency to external interaction, on the other hand, the orientation to the protection of one's "I". The data of theoretical and empirical research have a great applied value for general psychology and counselling practice with students in understanding the personal "I", building adequate relationships with people, and prevention of personal destructions both in real and virtual psychological space.
Keywords
activity; subjectivity; sovereignty of psychological space; personality boundaries; real and virtual space; gender.

References
1. Bélanger F., Crossler R.E. Privacy in the digital age: a review of information privacy research in information systems. MIS quarterly, 2011, vol. 35, no. 4, рр. 1017–1041. DOI: 10.2307/41409971. 2. Vasyura S.A., Zakirova G.M. Psychological sovereignty of personality as a regulator of communicative activity in relation to the boundaries of direct and virtual communication. Vestnik Udmurtskogo universiteta. Seriya: Filosofiya. Psihologiya. Pedagogika = Bulletin of Udmurt University. Series: Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2022, vol. 32, no. 3, рр. 247–255. DOI: 10.35634/2412-9550-2022-32-3-247-255. (In Russian). 3. Grishina N.V. (ed.). Psychology of personality: Staying in change, monograph. St. Petersburg, St. Peterburg University publ., 2019. 576 р. (In Russian). 4. Burnes B., Cooke B. Kurt Lewin's Field Theory: A Review and Re-evaluation. International journal of management reviews, 2013, vol. 15, no. 4, pp. 408–425. DOI: 10.1111/j.1468-2370.2012.00348.x. 5. Tkhostov A.Sh., Kumchenko S.K. Possibilities of cultural-historical approach to gender issues. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 14. Psihologiya = Lomonosov Psychology Journal, 2024, vol. 47, no. 1, pp. 11–30. DOI: 10.11621/LPJ-24-01. (In Russian). 6. Buravtsova N.V. Sovereignty of psychological space as a factor contributing to the development of value-sense space of personality. Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Psihologiya, 2008, vol. 2, no. 1, pp. 45–49. (In Russian). 7. Nartova-Bochaver S.K. Modern state of psychology of sovereignty as a doctrine of personal boundaries, in: Obuhova L.F., Korepanova I.A. (eds.) At the origins of development, collection of scientific works. Moscow, GBOU VPO MGPPU publ., 2013, pp. 56–67. DOI: 10.17759/sps.2017080308. (In Russian). 8. Levy T.S. Methodology for diagnosing the psychological boundary of personality. Voprosy psihologii = Questions of Psychology, 2013, no. 1, pp. 131–146. (In Russian). 9. Martsinkovskaya T.D., Preobrazhenskaya S.V. Information socialisation of students in the transitive world. Voprosy psihologii = Questions of Psychology, 2020, vol. 66, no. 3, pp. 45–55. (In Russian). 10. Shapovalenko A.A. Virtual psychological space as a part of the general psychological space of personality: justification of the concept. Uchenye zapiski RGSU, 2014, no. 4, pp. 33–39. (In Russian). 11. Klochko V.E., Krasnoryadtseva O.M. Sovereignty as a result of human formation in the combined psychological system. Vestnik BGPU. Psihologo-pedagogicheskie nauki, 2001, no. 1, pp. 4–8. (In Russian). 12. Ilyin E.P. Differential psychophysiology of man and woman. St. Petrsburg, Piter publ., 2003. 544 p. (In Russian). 13. Yeh Y.C. et al. Gender differences in relationships of actual and virtual social support to internet addiction mediated through depressive symptoms among college students in Taiwan. Cyberpsychology & behavior, 2008, vol. 11, no. 4, pp. 485–487. DOI: 10.1089/cpb.2007.0134. 14. Kletsina I.S. Gender Problematics in Social Psychology: Directions of Research. Social'naya psihologiya i obshhestvo, 2022, vol. 13, no. 4, pp. 5–12. DOI: 10.17759/sps. 2022130401. (In Russian).

Acknowledgements
Сведения об авторах
Закирова Гульнара Миняхановна
1.1. Аспирант, Кафедра общей психологии, Удмуртский государственный университет , Институт педагогики, психологии и социальных технологий
Адрес для корреспонденции: 427438, Ижевск, ул. Расковой, 1а
About the authors
Zakirova Gulnara Minyakhanovna
1.1. PhD Student, Department of General Psychology, Udmurt State University, Institute of Pedagogy, Psychology and Social Technologies
Postal address: 427438, Izhevsk, 1a, Raskovoi ul.
Поиск
Свежий выпуск
Авторам