Исследования идентичности обучающихся в процессе овладения вторым языком в рамках психологической и социокультурной школ | |
Чжу Фанлу 1 | |
1.1Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена | |
Дата поступления 2023.03.01 | Аннотация. В статье рассматриваются традиции анализа идентичности обучающихся в процессе овладения вторым языком в психологической и социокультурной школах. Психологическая школа подчеркивает положительную роль изучения второго языка в развитии культурной идентичности, признает решающее влияние устойчивых психологических характеристик и социальных факторов на идентичность учащихся и опирается на социокультурные подходы в изучении идентичности. Социокультурная школа уделяет больше внимания влиянию социального контекста и его взаимодействию с обучающимися в процессе изучения второго языка. В психологической школе часто используется термин «самоидентичность» как «неязыковый результат», параллельный «языковому результату» обучения. Изучение второго языка влияет на самоидентичность обучающихся, демонстрирует положительную роль влияния соответствующей культуры, а также влияния устойчивых психологических характеристик и социальных факторов на идентичность обучающихся. Социокультурные школы часто используют термин «социальная идентичность» и подобные термины. При этом считается, что идентичность не является ни результатом влияния социальной ситуации, ни продуктом личных внутренних интенций, а представляет собой многомерный и изменчивый процесс в социальных, культурных и исторических условиях, а также в ситуациях межличностного взаимодействия. Психологическая школа фокусируется на индивидуально-психологических характеристиках лиц, изучающих второй язык, а социокультурная − на влиянии социальных ситуаций на обучающихся и особенностях их взаимодействия. Две исследовательские школы дополняют друг друга, при этом общим для них является внимание к личности обучающегося в целом и признание многообразия и изменчивости фиксируемых личностных изменений. |
Ключевые слова идентичность; психология овладения вторым языком; психологическая школа; социокультурная школа; личность | |
Библиография 1. Чернявская В. Е. Языковые модусы идентичности: слово от редактора // Terra Linguistica. – 2022. – Vol. 13. – № 2. – P. 7– 10. − DOI: 10.18721/JHSS.13201. 2. Gillespie D., Gural S., Korneeva M. Teaching english through an exploration of identity in its socio-political and cultural contexts // Language and Culture. − 2021. − № 55. − P. 134–142. − DOI: 10.17223/19996195/55/9. 3. Sedykh A. P., Emanuele V., Kugan E. I. Linguistic and cultural identity: epistemological review // Research Result. Theoretical and Applied Linguistics. – 2022. – Vol. 8. − № 3. − P. 20–37. – DOI: 10.18413/2313-8912-2022- 8-3-0-2. 4. Киндря Н. А. Особенности формирования языковой личности в условиях билингвизма // Высшее образование сегодня. – 2018. – № 3. – С. 41–44. – DOI: 10.25586/RNU.HET. 18.03.P.41. 5. Масенко Л. Т. Язык и политика. − М. : Наука, 1999. – 233 с. 6. Darvin R., Norton B. Identity and a model of investment in applied linguistics // Annual review of applied linguistics. – 2015. – Vol. 35. – P. 36–56. – DOI: 10.1017/S02671905140 00191. 7. Gardner R. C. Social Psychology and Second Language Learning: The Role of Attitudes and Motivation. – London: Edward Arnold, 1985. – 208 p. 8. Lambert W. E. Culture and Language as Factors in Learning and Education // F. E. Aboud & R.D. Meade (eds.). Cultural Factors in Learning and Education. – Bellingha : Western Washington State University, 1974. – P. 91–122. 9. Емельянова Я. Б. Различные подходы к оценке влияния билингвизма на интеллектуальное развитие личности // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. – 2010. – № 2. – С. 91–102. 10. Gao Yihong, Li Yuxia, Bian Yongwei. From Structural View to Constructive View: A Survey of Language and Identity Research // Journal of Language Teaching and Research. – 2008. – Vol. 1. – P. 19–26. 11. Schumann J. H. Research on the acculturation model for second language acquisition // Journal of multilingual & multicultural development. – 1986. – Vol. 7 (5). – P. 379–392. – DOI: 10.1080/01434632.1986.9994254. 12. Знаменская Т. А. Проблемы билингвизма и его влияния на языковую личность // Инновационные проекты и программы в образовании. – 2014. – № 3. – С. 42–46. 13. Dörnyei Z. The Social Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. − Mahwah : Lawrence Erlraum Associates, 2005. – 270 p. 14. Johnson K. The Sociocuhural turn and Its Challenges for Second Language Teacher Education // TESOL Quarterly. – 2006. – Vol. 40. – P. 235–257. − DOI:10.2307/40264518. 15. Norton B. Social identity,investment, and language learning // TESOL Quarterly. – 1995. – Vol. 29. – P. 9–31. – DOI:10.2307/ 3587803. 16. Выготский Л. С. Мышление и речь. – СПб. : Питер, 2021. – 432 с. 17. Sociocultural Theory and Second Language Learning / Lantolf J. P. (ed.). − Oxford : Oxford University Press, 2000. − 297 p. | |
Сведения о финансировании и благодарности |
Studies of students’ identity in the process of a second language learning in the framework of psychological and socio-cultural schools | |
Zhu Fanglu 1 | |
1.1Herzen University | |
Received 2023.03.01 | Abstract. The article examines the traditions of the students' identity analyzing in the process of learning a second language in the psychological and sociocultural schools. The psychological school emphasizes the positive role of learning a second language in the development of cultural identity, recognizes the decisive influence of stable psychological characteristics and social factors on the students' identity and relies on sociocultural approaches in the study of identity. The sociocultural school pays more attention to the influence of the social context and its interaction with students in the process of learning a second language. In the psychological school, the term “self-identity” is often used as a “non-linguistic result” parallel to the “linguistic result” of learning. Learning a second language affects the self-identity of students, demonstrates the positive role of the influence of the appropriate culture, as well as the influence of stable psychological characteristics and social factors on the students' identity. Sociocultural school often uses the term “social identity” and similar terms. At the same time, it is believed that identity is neither the result of the influence of a social situation nor the product of personal internal intentions, but is a multidimensional and changeable process in social, cultural and historical conditions, as well as in situations of interpersonal interaction. The psychological school focuses on the individual psychological characteristics of people learning a second language, and the sociocultural school focuses on the impact of social situations on students and the features of their interaction. The two research schools complement each other, while they have in common attention to the personality as a whole and recognition of the diversity and variability of recorded personal changes. |
Keywords identity; psychology of second language acquisition; psychological school; sociocultural school; personality | |
References 1. Chernyavskaya V.E. Introduction to special issue on 'Language and identity'. Terra Linguistica, 2022, Vol. 13, no. 2, pp. 7–10. DOI: 10.18721/JHSS.13201. (In Russian). 2. Gillespie D., Gural S., Korneeva M. Teaching English through an exploration of identity in its socio-political and cultural contexts. Language and Culture, 2021, no.55, pp. 134-142. DOI: 10.17223/19996195/55/9. 3. Sedykh A.P., Emanuele V., Kugan E.I. Linguistic and cultural identity: epistemological review. Research Result. Theoretical and Applied Linguistics, 2022, Vol. 8, no. 3, pp. 20–37. DOI: 10.18413/2313-8912-2022-8-3-0-2. 4. Kindrya N.A. Specifics of shaping a linguistic identity in conditions of bilingualism. Vysshee obrazovanie segodnya = Higher education today, 2018, no. 3, pp. 41-44. DOI: 10.25586 /RNU.HET.18.03.P.41. (In Russian). 5. Masenko L.T. Language and Politics. Moscow, Nauka Publ., 1999. 233 p. (In Russian). 6. Darvin R., Norton B. Identity and a model of investment in applied linguistics. Annual review of applied linguistics, 2015, Vol. 35, pp. 36–56. DOI:10.1017/S0267190514000191. 7. Gardner R.C. Social Psychology and Second Language Learning: The Role of Attitudes and Motivation. London: Edward Arnold, 1985. 208 p. 8. Lambert W.E. Culture and Language as Factors in Learning and Education, in: F.E. Aboud & R.D. Meade (eds.). Cultural Factors in Learning and Education. Bellingha, Western Washington State University, 1974, pp. 91– 122. 9. Emel'yanova Ya.B. Different approaches to bilingualism effect evaluationfor personality’s cognitive development. Vestnik Yuzhno-Ural'skogo gosudarstvennogo gumanitarno-pedagogicheskogo universiteta, 2010, no. 2, pp. 91– 102. (In Russian). 10. Gao Yihong, Li Yuxia, Bian Yongwei. From Structural View to Constructive View: A Survey of Language and Identity Research. Journal of Language Teaching and Research, 2008, Vol. 1, pp. 19–26. 11. Schumann J.H. Research on the acculturation model for second language acquisition. Journal of multilingual & multicultural development, 1986, Vol. 7, no. 5, pp. 379–392. DOI: 10.1080/01434632.1986.9994254. 12. Znamenskaya T.A. Problems of bilingualism and its influence on linguistic personality. Innovatsionnye proekty i programmy v obrazovanii, 2014, no. 3, pp. 42–46. (In Russian). 13. Dörnyei Z. The Social Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, Lawrence Erlraum Associates, 2005. 270 p. 14. Johnson K. The Sociocuhural turn and Its Challenges for Second Language Teacher Education. TESOL Quarterly, 2006, Vol. 40, pp. 235–257. DOI:10.2307/40264518. 15. Norton B. Social identity,investment,and language learning. TESOL Quarterly, 1995, Vol. 29, pp. 9–31. DOI:10.2307/3587803. 16. Vygotskii L.S. Thinking and Speaking. St. Petersburg, Piter Publ. 2021. 432 p. (In Russian). 17. Lantolf J.P. (ed.). Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford, Oxford University Press, 2000. 297 p. | |
Acknowledgements |
Сведения об авторах Чжу Фанлу 1.1 |
About the authors Zhu Fanglu 1.1 |